ΑΠΟ ΤΗΝ ΑΛΩΣΗ ΤΗΣ ΠΟΛΗΣ ΣΤΗ ΜΕΓΑΛΗ ΙΔΕΑ


Στίς 29 Μαΐου τιμοῦμε ὅλους ὅσοι ἔπεσαν ὑπέρ Πίστεως καί Πατρίδος στά τείχη τῆς Βασιλεύουσας τό 1453. Παραλλήλως διδασκόμαστε ὅτι παρά τήν Ὀθωμανική καταπίεση ὁ Ἑλληνισμός ἐπιβίωσε χάρις στήν Ἐκκλησία του καί στό ὅραμα τῆς Μεγάλης Ἰδέας. Θυμίζω τί ἀπαντᾶ ὁ Θ. Κολοκοτρώνης στόν Ἄγγλο Ναύαρχο Χάμιλτον.

«Ἡ ἐπανάστασις ἡ ἐδική μας δέν ὁμοιάζει μέ καμμιάν ἀπ’ ὄσαις γίνονται τήν σήμερον εἰς τήν Εὐρώπην. Τῆς Εὐρώπης αι ἐπαναστάσεις ἐναντίον τῆς διοικήσεως των εἶναι ἐμφύλιος πόλεμος. Ὁ ἐδικός μας πόλεμος ἦτον ὁ πλέον δίκαιος, ἦτον ἔθνος μέ ἄλλο ἔθνος, ἦτον μέ ἕνα λαόν ὅπου ποτέ δέν ἠθέλησε νά ἀναγνωρισθῆ ὡς τοιοῦτος, οὔτε νά ὁρκισθῆ παρά μόνον ὅ,τι ἔκαμνεν ἡ βία. Οὔτε ὁ Σουλτάνος ἠθέλησε νά θεωρήσει τόν Ἑλληνικόν λαόν ὡς λαόν, ἀλλ΄ ὡς σκλάβους. Μίαν φοράν ὅταν ἐπήραμεν τό Ναύπλιον ἦλθε ὁ Ἄμιλτον νά μέ ἰδῆ. Μοῦ εἶπε ὅτι πρέπει οἱ Ἕλληνες νά ζητήσουν συμβιβασμόν, καί ἡ Ἀγγλία νά μεσιτεύση. Ἐγώ τοῦ ἀποκρίθηκα, ὅτι αὐτό δέν γίνεται ποτέ, ἐλευθερία ἤ θάνατος. Ἐμεῖς Καπετάν Ἄμιλτον ποτέ συμβιβασμόν δέν ἐκάμαμεν μέ τούς Τούρκους. Ἄλλους ἔκοψε, ἄλλους σκλάβωσε μέ τό σπαθί καί ἄλλοι, καθώς ἐμεῖς, ἐζούσαμεν ἐλεύθεροι ἀπό γεννεά εἰς γεννεά. Ὁ βασιλεύς μας ἐσκοτώθη, καμμία συνθήκη δέν ἔκαμε. Ἡ φρουρά του εἶχε παντοτεινό πόλεμον μέ τούς Τούρκους καί δύο φρούρια ἦτον πάντοτε ἀνυπότακτα. – Μέ εἶπε, ποία εἶναι ἡ βασιλική φρουρά του, ποία εἶναι τά φρούρια.- Ἡ φρουρά τοῦ Βασιλέως μας εἶναι οἱ λεγόμενοι Κλέφται, τά φρούρια ἡ Μάνη καί τό Σούλι καί τά βουνά. Ἔτζι δέν μέ ὡμίλησε πλέον».

Ὁ Θ. Κολοκοτρώνης, λοιπόν, ἕνας ἐκ τῶν πρωτεργατῶν τῆς Ἑλληνικῆς Ἐπαναστάσεως, ἀποσαφηνίζει ὅτι τό 1821 ἦταν ἐθνική ἐπανάσταση καί δέν ἔχει ἰδεολογική σχέση μέ τή Γαλλική Ἐπανάσταση. Ἐπί πλέον τά λόγια τοῦ Κολοκοτρώνη ὑπογραμμίζουν καί τή σπουδαιότητα τῆς Μεγάλης Ἰδέας ὡς τοῦ πνευματικοῦ καί πολιτικοῦ προσανατολισμοῦ τῶν Ἑλλήνων. Ὁ Κωνσταντῖνος Παλαιολόγος θεωρεῖται ἀκόμη (370 χρόνια μετά τή θυσία του) ὡς ὁ βασιλεύς τῶν Ἑλλήνων, οἱ κλέφτες καί οἱ ἁρματολοί συνεχίζουν τήν ἀπροσκύνητη στάση του. Τό Ἔθνος ἔχει συνείδηση συνέχειας, ἡ ἀπελευθέρωση τῆς Κωνσταντινουπόλεως καί τῶν ἐδαφῶν τῆς Ρωμανίας/Βυζαντινῆς Αὐτοκρατορίας εἶναι τό ἰδανικό πού τούς  ξεσηκώνει.

Γιά τή Μεγάλη Ἰδέα γράφει ὁ Γεώργιος Γαζῆς, ὁ γραμματικός τοῦ Καραϊσκάκη: «Στίς ψυχές ὅλων τῶν ἁπλῶν Χριστιανῶν, πού ἦταν ὑποτελεῖς στό κράτος τῆς Τουρκίας ἐδῶ καί τέσσερις αἰῶνες… διαφυλασσόταν ἡ ἰδέα καί ἡ ἐλπίδα τῆς ἀπελευθέρωσης καί ἀνάκτησης τῆς βυζαντινῆς αὐτοκρατορίας μέ τό ὄνομα «ρωμαίικον»!

Ἡ Ὀρθοδοξία καί ἡ πίστη στή διαχρονική συνέχεια τοῦ Ἔθνους ἄς γίνουν τά πνευματικά ἐφόδια γιά μία σύγχρονη πνευματική ἀναγέννηση.

Κωνσταντῖνος Χολέβας – Πολιτικός Ἐπιστήμων