«Ελληνορθόδοξη παιδεία ή άθεα γράμματα;» Δελτίο Τύπου και Ψήφισμα


ΔΕΛΤΙΟ ΤΥΠΟΥ

Σήμερα Κυριακή 7 Μαϊου 2017 χιλιάδες λαού της πόλεως της Θεσσαλονίκης και όχι μόνο ανταποκρίθηκαν στο κάλεσμα της Ιεράς Μητρόπολης Θεσσαλονίκης, των Ορθόδοξων Χριστιανικών Σωματείων και την Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων σε μια συνάθροιση προβληματισμού και διαμαρτυρίας για την κατάσταση στο χώρο της παιδείας. «Ελληνορθόδοξη παιδεία ή άθεα γράμματα;» ήταν το αγωνιώδες διλημματικό ερώτημα και ταυτόχρονα το θέμα της εκδήλωσης. Οι προβληματισμοί όλων ενώθηκαν σε κοινή προσπάθεια εξεύρεσης απάντησης και οι ομιλητές, που ακούστηκαν με προσοχή και ενδιαφέρον, συνέβαλαν αποφασιστικά στο να ακτινογραφήσουμε τα προβλήματα και να καταλήξουμε σε συμπεράσματα.

 Η παρουσία του κόσμου ήταν συγκινητική και μπορούμε να ισχυριστούμε ότι η συγκέντρωση αυτή ήταν μια επάξια συνέχεια της αντίστοιχης περυσινής εκδήλωσης «Μένουμε Έλληνες και Ορθόδοξοι». Κάθε ηλικίας άτομα με έκδηλη την αγωνία για την πορεία που προσπαθούν μερικοί εντελώς ανιστόρητα και αθεμελίωτα να οικοδομήσουν, αποδομώντας αρχές και αξίες.

Την εκδήλωση άνοιξε η χορωδία του Δημοτικού των Εκπαιδευτηρίων του Αποστόλου Παύλου. Τα μικρά παιδιά συγκίνησαν με την παρουσία τους και έδωσαν χαρμόσυνο τόνο στην ατμόσφαιρα.

Ο Παναγιώτατος Μητροπολίτης Θεσσαλονίκης κ.Άνθιμος με του οποίου την ευλογία και αμέριστη συμπαράσταση διοργανώθηκε η όλη προσπάθεια, κήρυξε την έναρξη των εργασιών και απηύθυνε λόγους πατρικής αγάπης και ευλογίας. Λόγους προβληματισμού και ανησυχίας για τη πορεία των πραγμάτων στο χώρο της παιδείας. Ταυτόχρονα υπέδειξε τρόπους και λύσεις για μια δημιουργική παραμονή στα όσα μάθαμε και διδαχθήκαμε από την Εκκλησία και τους Πατέρες για την αξία της αγωγής και τον τρόπο που την υπηρετούμε στο χώρο των σχολείων.

Πρώτος ομιλητής ο Γενικός Γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Θεολόγων κ.Παναγιώτης Τσαγκάρης μάχιμος εκπαιδευτικός σε Λύκειο της Μυτιλήνης και βαθύς γνώστης των προβλημάτων που έχουν ανακύψει τα τελευταία χρόνια με τη διδασκαλία του μαθήματος των Θρησκευτικών.

Τόνισε εμφαντικά ότι «τα νέα Προγράμματα για το μάθημα των Θρησκευτικών αλλοιώνουν ριζικά τον Ορθόδοξο θεολογικό χαρακτήρα του μαθήματος. Μεταβάλλουν ακόμη, τους θεολογικούς και παιδαγωγικούς σκοπούς του μαθήματός μας, σε στόχους πολιτικούς και κοινωνικούς, με την επιβολή μίας νέας και άγνωστης στην ορθόδοξη πίστη “εκκοσμικευμένης θεολογίας”».

Ο ομιλητής επεσήμανε χαρακτηριστικά ότι η Παιδεία που οφείλει να προσφέρει το Υπουργείο Παιδείας μέσα από το καλούμενο σήμερα μάθημα των Θρησκευτικών στην πολυδοκιμαζόμενη πατρίδα μας, δεν μπορεί να είναι άλλη από την  ελληνορθόδοξη Παιδεία. «Σ΄ αυτή την Παιδεία, η σύνδεση του σχολείου και του μαθητή με την εκκλησιαστική κοινότητα και ζωή, θεωρείται απαραίτητο στοιχείο για την πνευματική υποδομή των ίδιων των μαθητών αλλά και για την ίδια την υπαρξιακή δομή του ελληνικού πολιτισμού, ο οποίος είναι ανάγκη να διατηρηθεί ως βασικό συστατικό στοιχείο της ταυτότητας και της συνείδησης των Ελλήνων».

Ο κ. Τσαγκάρης κατέληξε, συμπερασματικά, λέγοντας ότι παρά τα μεγάλα προβλήματα και τους κινδύνους που αντιμετωπίζει η Ελλάδα, «πιστεύουμε ακράδαντα ότι η Εκκλησία και η Ελληνορθόδοξη Παιδεία θα σώσουν και πάλι το γένος μας αναδεικνύοντας ήρωες της πίστεως και του έθνους. Διότι, όπως επιγραμματικά αποφαίνεται ο Άγιος Παΐσιος ο Αγιορείτης, «μπορεί ο διάβολος να καταστρέφει, αλλά ο καλός Θεός εργάζεται και δεν θα αφήση να εξαφανισθή το γένος μας…».

Η καθηγήτρια του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κα Μαρία Μαντουβάλου  ξεκίνησε τη δική της παρέμβαση-ομιλία  λέγοντας ότι «οι διοργανωτές της Ημερίδας για την Παιδεία εκτοξεύουν προς τον Ελληνικό Λαό και κάθε αρμόδιο το αγωνιώδες διλημματικό ερώτημα: «Ελληνορθόδοξη παιδεία ή άθεα γράμματα» και αναζητούν απεγνωσμένα καθαρή και αμετάκλητη απάντηση».

Και συνέχισε «Το ερώτημα δεν είναι γέννημα θεωρητικού στοχασμού για ανταλλαγή απόψεων αλλά αδήριτη ανάγκη να προλάβουμε από την καταιγίδα που ξέσπασε τους θησαυρούς μας, που δεν είναι άλλοι από την Ορθοδοξία και την Ελλάδα. Δυστυχώς, όταν οι άλλοι βυσσοδομούσαν τα τελευταία τουλάχιστον τριάντα χρόνια και γρυλίζανε αναμασώντας συνθήματα και πυρπολώντας το σπίτι μας, εμείς κωφεύαμε. Τώρα ήρθε η ώρα να απαντήσουμε στο ερώτημα: Έλληνα Ορθόδοξε «στον αιώνα σου, λέγε, τι βλέπεις;»  και η απάντηση «Βλέπω τους εμπόρους να εισπράττουν σκύβοντας το κέρδος των δικών τους πτωμάτων».

Επεσήμανε την ευθύνη όλων μας λέγοντας:

«Για την μέχρι σήμερα αδράνεια δεν υπάρχει δικαιολογία. Ο ευσεβής κυβερνήτης Καποδίστριας είχε διακηρύξει «Τα σχολεία δεν είναι απλώς τόποι προσκτήσεως γνώσεων, αλλά κυρίως φροντιστήρια ηθικής, χριστιανικής και εθνικής αγωγής», και για τους δασκάλους τόνιζε ότι πρέπει να είναι φιλόθρησκοι. Προηγήθηκε ο Άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός που οι προφητείες του βγαίνουν σήμερα αληθινές. Και οι προπάτορες προειδοποιούσαν. Γνώση χωριζομένη αρετής πανουργία ου σοφία φαίνεται.

Και μας ξεκαθάρισε το χρέος μας λέγοντας εύστοχα …

σήμερα διατρανώνουμε μαζί με τον ποιητή την Πίστη μας, ότι  «Μνήμη του λαού μου σε λένε Πίνδο και σε λένε Άθω». Και θυμόμαστε τον άξιο ιεράρχη, μακαριστό Αρχιεπίσκοπο Χριστόδουλο που ό,τι βλέπουμε σήμερα με αποτροπιασμό να συμβαίνει στην παιδεία το είχε προεξαγγείλει, ως προφήτης, μια εικοσαετία πριν.

«Σήμερα, όμως, που τα λεμόνια έγιναν πικρολέμονα (Κώστας Μόντης), εδώ, από τη Θεσσαλονίκη διασαλπίζεται το σωτήριο «ο καθείς και τα όπλα του» και η βεβαιότητα «ό,τι σώσεις μες στην αστραπή καθαρό στον αιώνα θα διαρκέσει» (Άξιον Εστί).

Ο Μητροπολίτης Σισανείου και Σιατίστης κ. Παύλος στην ομιλία του επεσήμανε:

Εἶναι σημαντικό νά δοῦμε τήν σημερινή παιδεία μέσα ἀπό τό χθές. Νά δοῦμε ἄν καλλιεργήθηκε περισσότερο ἤ ὑποτιμήθηκε βαναυσότερα.

Ἡ Παιδεία στον τόπο μας ἔχει τελειώσει. Τό σημερινό ἐκπαιδευτικό σύστημα δέν ὑπηρετεῖ τήν παιδεία, ὑπηρετεῖ τήν παραγωγή, διαστρέφει τήν προσωπικότητα τοῦ μαθητή και τον ἀντιμετωπίζει τόν μαθητή ὄχι σάν προσωπικότητα, ἀλλά σάν ἠλεκτρονικό ὑπολογιστή. Τό μοναδικό κριτήριο τῶν ἐκπαιδευτικῶν μεταρρυθμίσεων: Ὁ τρόπος τῆς εἰσόδου στίς Ἀνώτατες Σχολές

Οἱ μαθητές ἀπορρίπτουν τό σχολεῖο: Γιατί δέν τούς ἀγγίζει, Δέν ἀσχολεῖται μέ τά προβλήματα τους, Δέν καλλιεργεῖ τήν προσωπικότητα τους. Τούς ὁδηγεῖ στόν ἀνταγωνισμό καί ὑπονομεύει τήν ἐπικοινωνία καί τήν μεταξύ τους φιλία

Τό φαινόμενο τοῦ σχολικοῦ ἐκφοβισμοῦ πού προσπαθοῦμε νά τό ἀντιμετωπίσουμε εἶναι μιά ἀκόμη ἔνδειξη τῆς παρακμῆς τῆς παιδείας μας καί τῆς ἀποτυχίας τοῦ παιδευτικοῦ  ρόλου τοῦ σημερινοῦ ἐκπαιδευτικοῦ συστήματος. Ἐπιβεβαιώνει ὅτι τό ἐκπαιδευτικό σύστημα δέν ἀσχολεῖται μέ τόν μαθητή.

Ὁ λόγος τοῦ Ἁγίου Γρηγορίου Ποιήσατε ὅπλον δικαιοσύνης… είναι ὁ πιό καίριος λόγος πού ἀκούστηκε  γιά τήν Παιδεία. Εἶναι τό μέτρο ἀξιολόγησης τῆς Παιδείας.

Ἕνας ἄλλος συγκλονιστικός λόγος: Πᾶσα ἐπιστήμη χωριζομένη ἀρετῆς πανουργία καί οὐ σοφία φαίνεται τῶν ἀρχαίων προγόνων μας, ἔρχεται νά ἐπιβεβαιώσει τά ἀνωτέρω, ἀλλά καί νά ἑρμηνεύσει τό κατάντημα τῆς πατρίδας μας σήμερα. Ἡ πατρίδα μας σήμερα καταστράφηκε ἀπό αὐτούς πού ἔχουν τήν γνώση, τήν ἐπιστήμη ἀλλά πού δέν ἔχουν ΑΡΕΤΗ.

Ὁ σκοπός μιᾶς ἀληθινῆς παιδείας, μιᾶς παιδείας πού εἶναι ὅπλον δικαιοσύνης εἶναι: ἡ ἀποκάλυψης τῆς φύσης τῶν ὄντων, ἡ φανέρωση τοῦ ἀνθρώπινου προσώπου, ἡ ἀποκάλυψη τοῦ νοήματος τῆς ζωῆς, ἡ πνευματική καλλιέργεια τοῦ ἀνθρώπου, δηλαδή ἡ καλλιέργεια τῶν ἀρετῶν, ἡ πορεία πρός ὁλοκλήρωση, θέωση.

 εἶναι ὅπλον δικαιοσύνης ἤ μήπως ὅπλον θανάτου η παιδεια;  ὁδηγεῖ πρός τήν ἀλήθεια καί τή ζωή;

Οἱ ἴδιες οἱ στατιστικές τῆς Πολιτείας τά λόγια τῶν ἴδιων τῶν παιδιῶν, τό πλῆθος τῶν νέων ἀνθρώπων πού καταφεύγουν στίς ἐξαρτήσεις, φανερώνουν ὅτι ἡ σημερινή παιδεία εἶναι ὅπλον θανάτου. Ὅπλον θανάτου ἡ Παιδεία; σκληρός ὁ λόγος Δέν εἶναι ὅμως ἄδικος εἶναι ἀληθινός!

 Και ο ομιλητής κατέληξε λέγοντας : Όνειρεύομαι ἕνα σχολεῖο πού νά ἔχει κέντρο τό πρόσωπο τοῦ μαθητή καί ὄχι τό μυαλό του, νά τοῦ ἀποκαλύπτει τήν ἀλήθεια γιά τόν Θεό, τόν ἄνθρωπο καί τόν κόσμο. Νά τοῦ φανερώνει τό μυστήριο τοῦ ἀνθρώπου. Νά τόν βοηθᾶ νά προβληματίζεται. Νά προσπαθεῖ νά τόν ἀκούσει. Νά ἔχει τήν τόλμη καί τόν ρεαλισμό νά τοῦ ἐξηγήσει αὐτό πού οὔτε οἱ ἄθεοι δέν μποροῦν νά ἀρνηθοῦν, ὅτι δηλαδή ὁ ἄνθρωπος χωρίς τό Θεό εἶναι ἕνα σκουπίδι καί σέ σκουπίδι καταλήγει. ἀλλά μαζί μέ τό Θεό γίνεται κατά χάριν Θεός

Ὀνειρεύομαι μιά Παιδεία γιά τη ζωή μιά παιδεία πού νά προσφέρει ζωή καί ὄχι θάνατο.               

Η εκδήλωση ολοκληρώθηκε με την έγκριση του Ψηφίσματος και τον Εθνικό Ύμνο που έψαλλαν όλοι οι παριστάμενοι.

 

Ψ  Η  Φ  Ι  Σ  Μ  Α

Όλοι εμείς που συγκεντρωθήκαμε σήμερα, Κυριακή 7 Μαΐου 2017, στο Βελλίδειο Συνεδριακό Κέντρο της Θεσσαλονίκης, και ήμασταν παρόντες στην Ημερίδα με θέμα το σημαντικότατο και επίκαιρο διλημματικό ερώτημα «ελληνορθόδοξη παιδεία ή άθεα γράμματα;», την οποία συνδιοργάνωσαν η Ιερά Μητρόπολη Θεσσαλονίκης, τα Ορθόδοξα Χριστιανικά Σωματεία της Θεσσαλονίκης και η Πανελλήνιος Ένωσις Θεολόγων, αφού ακούσαμε με προσοχή τις εμπεριστατωμένες ομιλίες των τριών εισηγητών της Ημερίδος, του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Σισανίου και Σιατίστης κ. Παύλου, της Καθηγήτριας του Εθνικού και Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών κας Μαρίας Μαντουβάλου και του Γενικού Γραμματέα της Πανελληνίου Ενώσεως Θεολόγων κ. Παναγιώτη Τσαγκάρη, όπως επίσης και την προσλαλιά του Παναγιωτάτου ποιμενάρχου μας, Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης κ. Ανθίμου, ο οποίος έθεσε υπό την ευλογία και την αιγίδα του όλη την παρούσα εκδήλωση, ομόφωνα 

ΕΚΦΡΑΖΟΜΕ την ζωηρή μας ανησυχία για τη σημερινή κατάσταση της Παιδείας, της οποίας η παθολογία χαρακτηρίζεται κυρίως από τα εξής συμπτώματα:

1) Τον εκβαρβαρισμό της γλώσσας μας,

2) Την προσπάθεια να ξαναγραφτεί η ιστορία του τόπου μας, χωρίς να λαμβάνονται υπ΄ όψιν όσα χαρακτηρίζουν την ιδιοσυστασία του λαού μας, νοηματοδότησαν τη ζωή του, δημιούργησαν το πολιτισμικό του στίγμα και τον εκράτησαν όρθιο στην ιστορική του διαδρομή, όπως είναι : η πίστη στον Χριστό μας και η αγάπη προς την πατρίδα μας και τις παραδοσιακές διαχρονικές μας αξίες, το φιλότιμο, το ασκητικό πνεύμα, η κοινοτική οργάνωση και η οικογενειακή ζωή.

3) Το θρησκευτικό μας αποχρωματισμό με τη μετάλλαξη του μαθήματος των θρησκευτικών, το οποίο μετατρέπεται σε πανθρησκευτική κατήχηση με κύριο εργαλείο τα λεγόμενα «νέα προγράμματα», τα οποία ο ίδιος ο Αρχιεπίσκοπος Αθηνών και πάσης Ελλάδος κ. Ιερώνυμος τα εχαρακτήρισε «επικίνδυνα και απαράδεκτα». Μάλιστα οι Ορθόδοξοι Χριστιανοί Έλληνες υφιστάμεθα σε αυτό το ζήτημα δυσμενή μεταχείριση μεροληπτικής συμπεριφοράς, διότι τα «νέα προγράμματα» θα ισχύσουν μόνο για τους Ορθόδοξους Χριστιανούς και όχι για τους αλλοδόξους και τους ετεροθρήσκους. Τέλος

4) Την αποδόμηση του ίδιου του πυρήνα της ανθρώπινης υποστάσεως. Η διαφήμιση οποιασδήποτε εκτροπής στα σχολεία μέσω επισήμου προγράμματος του Υπουργείου Παιδείας για τις λεγόμενες «έμφυλες ταυτότητες» στοχεύει στην ανατροπή της ανθρώπινης οντολογίας και φυσιολογίας.

ΔΙΑΤΡΑΝΩΝΟΜΕ τη ριζική μας αντίθεση σε όλα αυτά τα προωθούμενα φαινόμενα διαλύσεως των πάντων και την αταλάντευτη αποφασιστικότητά μας να αγωνισθούμε, ώστε η Παιδεία στην πατρίδα μας, την οποία λαμβάνουν οι νέοι μας, που είναι και το μέλλον της, να συνεχίσει να αρδεύεται από την πίστη στο Χριστό μας και την προσήλωση στην Ελλάδα και τις παραδοσιακές μας αξίες. Να ξαναγίνει και πάλι η Παιδεία που εθεμελίωσαν ο Πλάτων και ο Αριστοτέλης. Η Παιδεία που καθαγίασαν οι Τρεις Ιεράρχες. Η Παιδεία, την οποία οραματίσθηκαν ο άγιος Κοσμάς ο Αιτωλός και ο Μακρυγιάννης. Η Παιδεία που ενέπνευσε τον Ιωάννη Καποδίστρια και τον Κωστή Παλαμά. Η Παιδεία που ανέδειξε αγίους, μάρτυρες,  νεομάρτυρες και ήρωες, όπως τον Μέγα Φώτιο και τον Γρηγόριο Παλαμά, τον Γρηγόριο τον Ε΄ Πατριάρχη Κωνσταντινουπόλεως και τον Χρυσόστομο Σμύρνης, τον Γρηγόρη Αυξεντίου και τον Ευαγόρα Παλληκαρίδη, αλλά και πολλούς άλλους ευσυνειδήτους επιστήμονες, πολιτικούς, επαγγελματίες, βιοπαλαιστές, οικογενειάρχες και νομοταγείς πολίτες.

ΚΑΛΟΥΜΑΣΤΕ όλοι και κυρίως οι εκπαιδευτικοί και οι γονείς σε μετάνοια και θερμή προσευχή. Ο Κύριος ημών Ιησούς Χριστός να φωτίζει όλους και όλες, να αφουγκραζόμαστε το θέλημά Του και να εφαρμόζομε τις εντολές Του. Να φωτίζει και τους αρμοδίους να αναζητούν τα άριστα και να τα εφαρμόζουν με τον βέλτιστο τρόπο.

Να αναλάβουν ο καθένας και η καθεμιά τις ευθύνες που τους αναλογούν και να σταθούν στο ύψος των περιστάσεων διεκδικώντας αποφασιστικά όσα μας επιτάσσει η ελληνορθόδοξη παράδοσή μας και κατοχυρώνει το Σύνταγμά μας για τον ελληνικό και ορθόδοξο χριστιανικό χαρακτήρα της παρεχομένης αγωγής στην αγαπημένη μας πατρίδα, την Ελλάδα μας.

Θεσσαλονίκη, 7 Μαΐου 2017

 

Η ΟΡΓΑΝΩΤΙΚΗ ΕΠΙΤΡΟΠΗ