ΟΙ ΑΠΑΡΧΕΣ ΤΟΥ ΑΛΒΑΝΙΚΟΥ ΕΘΝΙΚΙΣΜΟΥ (μέρος B΄)


Ὁ πρόξενος τῆς Ἑλλάδος στὸ Δυρράχιο Ἐπαμ. Μαυρομάτης ἐπεσκέφθη ἕνα μεγάλο τμῆμα τῆς βορείου Ἀλβανίας καὶ προχώρησε σὲ μία πρώτη κατάταξη τῶν κατοίκων της μὲ βάση τὴν φυλὴ καὶ τὸ θρήσκευμα (ἢ τὸ δόγμα). Αὐτοὶ συγκροτοῦσαν τέσσερις μεγάλες ὁμάδες: α. τοὺς Ὀρθοδόξους χριστιανούς, β. τοὺς μουσουλμάνους Τόσκηδες, γ. τοὺς μουσουλμάνους Γκέγκηδες καὶ δ. τοὺς Καθολικοὺς χριστιανούς. Τὸ ἑπόμενο διάστημα, ἡ Ἀθήνα πρότεινε τὴν ἀνάληψη κοινῆς δράσεως ἐναντίον τῆς ὀθωμανικῆς διοικήσεως.1 Δυστυχῶς, ὅμως, οἱ σχετικὲς συνομιλίες δὲν εἶχαν αἴσια κατάληξη. Σύντομα, ἀνελήφθη μία νέα πρωτοβουλία ἀπὸ ἑλληνικῆς πλευρᾶς μέσω τῆς ἀποστολῆς μίας ἀντιπροσωπείας, μὲ ἐπικεφαλῆς τὸν Στέφ. Σκουλούδη, τὰ μέλη τῆς ὁποίας μετέβησαν στὴν Κωνσταντινούπολη. Ἐκεῖ, ἦρθαν σὲ ἐπαφὴ μὲ ὁρισμένους σημαίνοντες Ἀλβανούς, στοὺς ὁποίους πρότειναν τὴν σύσταση μίας δυαδικῆς μοναρχίας ὑπὸ τὸν Βασιλέα Γεώργιο μὲ ἀντάλλαγμα τὴν αὐτονομία τῶν ἀλβανικῶν πληθυσμῶν. Ἡ ἀπάντηση τῶν Ἀλβανῶν ἦταν θετικὴ ὑπὸ τὸν ὄρο ὅτι στὴν ἐπικράτειά τους θὰ συμπεριλαμβανόταν καὶ ἡ Ἤπειρος. Τὸ αἴτημα αὐτὸ δὲν μποροῦσε νὰ γίνει ἀποδεκτὸ ἀπὸ τοὺς Ἕλληνες καὶ ὡς ἐκ τούτου οἱ συνομιλίες διεκόπησαν.

Ταυτόχρονα, ἐνδιαφέρον γιὰ τὴν περιοχὴ ἐπεδείκνυε καὶ ἡ Βιέννη. Ἐντούτοις, ἡ Ἀθήνα δὲν φοβόταν τοὺς Αὐστριακούς. Ἀντιθέτως, ἡ δράση τῶν Ἰταλῶν πρακτόρων στὴν περιοχὴ προβλημάτιζε ἰδιαιτέρως τοὺς Ἕλληνες ἰθύνοντες. Αὐτὸ καταδεικνύεται περίτρανα καὶ ἀπὸ τὴν δήλωση τοῦ Τρικούπη πρὸς τὸν Αὐστριακὸ πρεσβευτὴ στὴν Ἀθήνα ὅτι θὰ προτιμοῦσε χίλιες φορὲς νὰ δεῖ στὴν Ἀλβανία τοὺς Αὐστριακοὺς παρὰ τοὺς Ἰταλούς. Μετὰ τὸ Συνέδριο τοῦ Βερολίνου, ἡ Ρώμη ἔθεσε σὲ ἐφαρμογὴ ἕνα πρόγραμμα διαδόσεως τῆς ἰταλικῆς παιδείας καὶ αὐξήσεως τῶν ἐμπορικῶν της δραστηριοτήτων στὴν περιοχὴ μέσω τῶν διπλωματικῶν ἀντιπροσωπειῶν της στὸν Αὐλώνα, τὸ Δυρράχιο, τὰ Ἰωάννινα, τὸ Μοναστήρι, τὴν Πρέβεζα καὶ τὴν Σκόδρα. Μάλιστα, πέτυχε τὴν λειτουργία ἰταλικῶν σχολείων σὲ περιοχές, ὅπου διαβιοῦσαν ἀρκετοὶ Καθολικοί, στὴν Σκόδρα (τὸ 1881) καὶ στὸ Δυρράχιο (τὸ 1888).

Μολαταύτα, δὲν ἔχει ἀποκλειστεῖ ἡ στρατιωτικὴ λύση. Ἔχει γραφεῖ ὅτι ὁ Crispi εἶχε συγκεντρώσει 45.000 ἄνδρες στὸ Μπάρι γιὰ νὰ καταλάβει αἰφνιδιαστικὰ τὸν Αὐλώνα καὶ τὴν νῆσο Σάσσωνα, τὸ 1887. Τὰ σχέδιά του, ὅμως, ἀνετράπησαν ὕστερα ἀπὸ δυναμικὴ παρέμβαση τῆς βρεταννικῆς κυβερνήσεως. Ταυτόχρονα, συνεχιζόταν ἡ χρήση εἰρηνικῶν μέσων, π.χ. ἡ Ρώμη κατάφερε τὴν εἰσαγωγὴ τῆς διδασκαλίας τῆς ἰταλικῆς γλώσσης στὸ ρουμανικὸ σχολεῖο τῶν Ἰωαννίνων. Ἐπιπλέον, διάφοροι ἰταλικοὶ σύλλογοι ἐνίσχυσαν ποικιλοτρόπως τὴν λειτουργία τῶν ἀλβανικῶν σχολείων (π.χ. μὲ τὴν διανομὴ δωρεὰν βιβλίων καὶ ρούχων σὲ ἀπόρους μαθητές). Τέλος, ἡ Ρώμη ἀνέπτυξε μία πολύπλευρη οἰκονομικὴ δραστηριότητα στὴν περιοχή, ἡ ὁποία ἔφθασε μέχρι τοῦ σημείου νὰ ξεπεράσει τὶς ἀντίστοιχες δραστηριότητες οἱασδήποτε ἄλλης Μεγάλης Δυνάμεως καὶ τῆς ἰδῖας της Ὀθωμανικῆς Αὐτοκρατορίας συμπεριλαμβανομένης!

Ἡ σημαντικότερη, ὅμως, ἐπιτυχία τῶν Ἰταλῶν ἦταν ἡ συμβατικὴ κατοχύρωση τοῦ δικαιώματος λόγου τῆς Ρώμης ἐπὶ τῶν τεκταινομένων στὴν Ἤπειρο, ἀρχικῶς μὲ τὴν συμφωνία τῆς «Μεσογειακῆς Συνεννοήσεως» (τῆς 12ης Φεβρουαρίου 1887) καὶ κατόπιν μὲ τὴν Συνθήκη τοῦ Βερολίνου (τῆς 20ης Φεβρουαρίου 1887). Ἡ πρώτη συνίστατο στὴν ἀνταλλαγὴ διακοινώσεων μεταξὺ Λονδίνου καὶ Ρώμης γιὰ τὴν διατήρηση τοῦ status quo στὴν Βαλκανική. Κατόπιν, συνέπραξε σὲ αὐτὴν καὶ ἡ Βιέννη. Ἡ δεύτερη συνθήκη ἦταν αὐστροϊταλικὴ καὶ ὅριζε ὅτι οὐδεμία ἐπέκταση τῆς κυριαρχίας τῆς Βιέννης στὴν Ἀδριατικὴ θὰ ἐλάμβανε χώρα ἄνευ ἀνταλλαγμάτων πρὸς τὴν Ρώμη. Ἡ Ἰταλία δηλαδὴ ἀνεγνωρίζετο ὡς ἰσότιμος ἑταῖρος τῆς Αὐστροουγγαρίας στὴν Βαλκανική. Ἐπιπλέον, ἡ ρήτρα αὐτὴ περιελήφθη καὶ στὶς διατάξεις τῆς Συνθήκης τῆς Τριπλῆς Συμμαχίας, μὲ τὴν ὁποία ἡ Ἰταλία προσεχώρησε στὴν γερμανοαυστριακὴ συμμαχία τοῦ 1879 (τὸν Μάϊο τοῦ 1882). Ἡ Ρώμη δὲν ἀρκέστηκε στὶς προαναφερθεῖσες συνθῆκες ἀλλὰ κατοχύρωσε δικαίωμα λόγου γιὰ τὰ τεκταινόμενα στὴν Βαλκανικὴ (καὶ δὴ στὸ χῶρο τῆς Ἠπείρου καὶ τῆς Ἀλβανίας) μὲ τὴν συμφωνία τῆς Monza (1897) καὶ τὶς συμφωνίες Tittoni - Aehrenthal (1907 - 1908 καὶ 1909).

Ὑποσημείωση 1:

Τὸ σχέδιο τῆς ἑλληνικῆς κυβερνήσεως συνίστατο στὴν ἕνωση Ἑλλήνων καὶ Ἀλβανῶν μὲ γεωγραφικὸ ὅριο τὸν ποταμὸ Γενοῦσο. Οἱ Ἀλβανοὶ θὰ ἀπεκόμιζαν διοικητικὴ αὐτονομία καὶ θὰ κατοχύρωναν πολλὰ προνόμια στὶς περιοχές, ὅπου διαβιοῦσαν. Οἱ Ἀλβανοὶ προύχοντες, ὑπὸ τὸν σκληροπυρηνικὸ ἐθνικιστὴ Φρασέρι, ἀντιπρότειναν τὴν δημιουργία μίας αὐτόνομης ἀλβανικῆς ἡγεμονίας μὲ τὴν βοήθεια τῆς Ἑλλάδος. Αὐτὴ θὰ ἦταν φόρου ὑποτελὴς στὸ ἑλληνικὸ βασίλειο ἀλλὰ θὰ συμπεριελάμβανε ἐντὸς τῶν ὁρίων της καὶ τὴν Ἤπειρο.

Φώτο:  "Ὁ Ἰταλὸς πολιτικὸς Φραντσέσκο Κρίσπι, ὁ ὁποῖος ἔδειξε ἰδιαίτερο "ἐνδιαφέρον" γιὰ τὰ τεκταινόμενα στὴν Ἤπειρο πρὸς τὸ συμφέρον τῆς χώρας του".

(Ἀπόσπασμα ἀπὸ τὸ προσφάτως ἐκδοθὲν βιβλίο ὑπὸ τὸν τίτλο «Ἡ ἱστορία τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ, 1833 – 1949», Ἀθήνα: ἐκδόσεις Σάκκουλα, 2014)