Για τους πεσόντες στη Βίγλα


ΟΜΙΛΙΑ  ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΟΥ  ΔΡΥΪΝΟΥΠΟΛΕΩΣ, ΠΩΓΩΝ. & ΚΟΝΙΤΣΗΣ κ.κ. ΑΝΔΡΕΟΥ (21.11.2010) ΣΤΟ  ΜΝΗΜΕΙΟ  ΑΙΤΩΛΟΑΚΑΡΝΑΝΩΝ  ΕΥΖΩΝΩΝ  ΠΟΥ  ΕΠΕΣΑΝ  ΣΤῊΝ  ΒΙΓΛΑ  ΚΟΝΙΤΣΗΣ  ΤΟΝ  ΝΟΕΜΒΡΙΟ  ΤΟΥ 1940.

             Σήμερα, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, εἶναι ἡ ἡμέρα τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων. Κάθε χρόνο, 21 Νοεμβρίου, ἑορτὴ τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου ἔχει καθιερωθεῖ νὰ ἑορτάζεται ἡ Ἡμέρα τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων. Ἡ αὐριανὴ ἡμερομηνία 22 Νοεμβρίου μᾶς ὑπενθυμίζει τὴν 1η  μεγάλη νίκη τοῦ Ἑλληνικοῦ Στρατοῦ καὶ κατὰ συνεκδοχὴν καὶ τῶν Εὐρωπαίων δῆθεν συμμάχων μας ἐπὶ τοῦ Ἄξονος. Σὰν αὔριο τὸ 1940 , 22 Νοεμβρίου, κατελήφθη ἡ Κορυτσᾶ. Ἦταν ὁ περηφανὴς θρίαμβος τῶν Ἑλληνικῶν Ὅπλων. Θὰ ἔλεγε κανεὶς ὅτι δὲν εἶναι τυχαῖο τὸ γεγονὸς ὅτι ἡ ἡμέρα τῶν Ἐνόπλων Δυνάμεων καθιερώθηκε νὰ ἑορτάζεται τὴν ἡμέρα τῆς ἑορτῆς τῶν Εἰσοδίων τῆς Θεοτόκου. Διότι καὶ ὁ Στρατὸς καὶ τὸ Ἔθνος εἶναι πάντοτε ὑπὸ την σκέπην τῆς Παναγίας, ὅπως τὸ 1940. Καὶ ἀκριβῶς μὲ αὐτὴν τὴν σκέπη, κάτω ἀπὸ αὐτὴν τὴν σκέπη, καὶ μὲ τὴν πίστιν εἰς τὸν Χριστὸν οἱ στρατιῶτες μας κατήγαγαν θριαμβευτικὴν νίκην καὶ ἔδωσαν τὴν πρώτη ἀνάσσα, τὴν πρώτη ἐλπίδα στὴν λιποθυμισμένη Εὐρώπη  ὅτι ὁ Ἄξονας δὲν εἶναι ἀήττητος. Μιὰ μικρὴ χώρα ξέρει νὰ ἀγωνίζεται, ξέρει νὰ νικάει, καὶ ἄν χρειασθεῖ ξέρει καὶ νὰ πεθαίνει γιὰ τὴν ἐλευθερία της καὶ γιὰ τὴν τιμή της. Αὐτὰ λοιπόν, τὰ παλληκάρια, οἱ Αἰτωλακαρνάνες, ποὺ ἔπεσαν ἐδῶ, στὴν περιόνυμη μάχη τῆς Γκραμπάλας, πρὶν ἀπὸ τὴν ὁποία εἶχαν γίνει καὶ οἱ μάχες τῆς Πίνδου μὲ τὸν ἀείμνηστο Δαβάκη, αὐτὰ τὰ παλληκάρια μᾶς δίνουν ἕνα σύνθημα ὅτι : Πάνω ἀπὸ τὴ ζωὴ, πάνω ἀπὸ τὰ ὑλικὰ ἀγαθά, πάνω ἀπὸ τὶς ἀπολαύσεις καὶ τὶς ἀνέσεις ὑπάρχει ἡ Πίστη εἰς τὸν Θεὸν καὶ ἡ Πίστη εἰς τὴν Ἑλλάδα. Αὐτὸ εἶναι ἕνα μήνυμα διαχρονικό, τὸ ὁποῖο καὶ σήμερα ἰσχύει καὶ οἱ σημερινοὶ Νεοέλληνες θὰ πρέπει νὰ τὸ βάλουμε βαθειὰ εἰς τὴν καρδιά μας ὅτι αὐτὲς τὶς δυὸ σημαῖες θὰ πρέπει νὰ κρατᾶμε. Στὸ ἕνα χέρι τὴν σημαία ποὺ θὰ λέει ΧΡΙΣΤΟΣ καὶ ΟΡΘΟΔΟΞΙΑ, καὶ στὸ ἄλλο τὴ σημαία ποὺ λέει Ἑλλάδα.

            Δὲν εἶχαν ὑπόψιν τους αὐτὰ τὰ παλληκάρια ὅτι θὰ γινόντουσαν ἥρωες. Ὄχι. Τὰ κάλεσε ἡ Πατρίδα ; Ἐπῆγαν. Ἔδωσαν τὸ «παρών». Καὶ μὲ τὸ ἅλικο αἵμα τους εἶπαν στὸν Ἰταλὸ εἰσβολέα «- Ἄλτ  !  Δὲν θὰ προχωρήσεις, δὲν θὰ κηριεύσεις τὴν Ἑλλάδα. Ἐδῶ ζεῖ ὁ Χριστὸς , ζεῖ ἡ Ἑλλάδα, ζοῦν οἱ  Ἕλληνες ποὺ δὲν ἐπιτρέπουν νὰ γίνετε τὺραννοι στὴν χώρα τους.   Αὐτὸ λοιπόν, τὸ σύνθημα μᾶς δίνουν αὐτὰ τὰ παλληκάρια, ἀγαπητοὶ ἀδελφοί, καὶ εἶναι ὄχι μόνο γιὰ τοὺς νέους, ἀλλὰ καὶ γιὰ ἐμᾶς τοὺς μεγαλυτέρους στὴν ἡλικία ἕνα σύνθημα, ποὺ πρέπει, ὅπως εἶπα, νὰ τὸ ἔχουμε βαθειὰ μέσα στὴν καρδιά μας.    

            Καὶ ἐπειδὴ ἤλθατε ἀπὸ τόσο μακρυνὴ ἀπόσταση γιὰ νὰ τιμήσετε, καὶ κάθε χρόνο τὸ κάνετε αὐτὸ, θὰ συμφωνήσετε μαζί μου νὰ σᾶς βάλω ἕνα test, γιὰ νὰ ζυγίσετε πὸσο ἀκριβῶς εἶναι ἡ ἀγάπη σας σ’ αὐτὰ τὰ παλληκάρια ποὺ ἔπεσαν ἐδῶ, σ’ αὐτὸν τὸν αἱματοβαμμένο καὶ ἡρωϊκὸ τόπο. Ποιὸ εἶναι τὸ test; Ἀκοῦστε το : Ἀπὸ τὶς 15 Νοεμβρίου ἔχουμε μπεῖ στὴν Νηστεία τῶν Χριστουγέννων. Τεσσαρακονθήμερος εἶναι μέχρι τῆς 24 Δεκεμβρίου. Σ’ αὐτὴν τὴν νηστεία τρῶνε ἐκτὸς Τετάρτης καὶ Παρασκευῆς ψάρι. Σᾶς βάζω, λοιπόν, ἕνα test. Ὅταν θὰ τελειώσουμε ἀπὸ ἐδῶ καὶ θὰ πᾶτε κάπου νὰ φᾶτε, ἄν εἴσασταν λιγότεροι θὰ σᾶς ἔκανα τὸ τραπέζι, ἀλλὰ δυστυχῶς, εἶναι τὰ οἰκονομικὰ μας δύσκολα, μᾶς κάνει καὶ ἀφαίμαξη καὶ ἡ πολιτεία, καὶ δὲν τὰ βγάζουμε πέρα, ἐλπίζω κάποτε νὰ σᾶς κάνουμε τὸ τραπέζι. Τὸ test, λοιπὸν εἶναι νὰ κρατήσετε σήμερα τὴν νηστεία τῆς Ἐκκλησίας μας. Σκεφθεῖτε καὶ τὰ παιδιὰ αὐτὰ ποὺ ἔπεσαν γιὰ τὴν Πατρίδα μας. Τὶ εἶχαν νὰ φᾶνε ; Μιὰ κουραμάνα ξερὴ καὶ λίγες σταφίδες. Καὶ ὅμως ἐπειδὴ εἶχαν καρδιὰ τὰ ἔβαλαν μὲ μιὰ ὁλόκληρη αὐτοκρατορία καὶ τὴν συνέτριψαν. Λοιπὸν, δὲν θὰ πάθουμε τίποτα ἄν γιὰ μιὰ μέρα φᾶμε λίγο χαλβά καὶ λίγες ἐλιές . Ἄν θέλετε τηρεῖστε το, ἄν θέλετε μὴ τὸ τηρεῖτε, ἀλλὰ       πάντως νὰ ξέρετε γιὰ νὰ δείξουμε τὸν σεβασμό μας, τὴν ἀγάπη μας καὶ τὴν ἐκτίμησή μας σ’ αὐτὰ τὰ παλληκάρια χρειάζεται νὰ ὑποβληθοῦμε καὶ σὲ κάποιες θυσίες. Ὅπως ἐκεῖνοι. Ὄχι τῆς ζωῆς μας θυσία, ἀλλὰ θυσία τῶν ἀνέσεών μας καὶ τῆς καλοπεράσεώς μας .  Λοιπόν νὰ εἶστε καλά. Χρόνια πολλὰ σὲ ὅλους.  Ἡ Παναγία νὰ εἶναι μαζί σας, ὁ Θεὸς νὰ σᾶς εὐλογεῖ.

 Χ. Παρατηρητής.